GOOD DAY

Tuesday, June 22, 2010

Oh Penjara Pudu..21Jun2010


Penjara Pudu tinggal sejarah


KUALA LUMPUR: Ribuan penduduk ibu kota berkumpul di hadapan Penjara Pudu, menghadap Jalan Pudu, di sini, bagi menyaksikan operasi bersejarah merobohkan tembok penjara berusia lebih 100 tahun sejak kira-kira jam 9 malam tadi.
Malah, ramai penduduk memenuhi pekarangan penjara yang menyimpan seribu kenangan itu meskipun kerja meruntuh oleh Tetuan Pertama Makmur Sdn Bhd hanya memulakan operasi tepat jam 10 malam. Ada pihak yang mengambil kesempatan untuk bergambar di hadapan pintu masuk penjara dan tidak kurang juga merekod detik dua jentolak memulakan aksi meroboh tembok di bahagian menara kawalan penjara. Dalam pada itu, kelihatan beberapa orang ramai mengutip serpihan batu tembok sebagai cenderahati kenang-kenangan. Pelukis Pelan, Ramlan Osman, 44, berkata dia memang berhajat mengambil serpihan batu tembok Penjara Pudu untuk koleksi peribadinya. “Saya datang semata-mata mengutip serpihan batu tembok ini kerana ini saja kenangan ada selepas Penjara Pudu dimusnahkan,” katanya. Tembok Penjara Pudu sepanjang 394 meter dengan ketinggian 4.5 meter terpaksa dirobohkan bagi memberi laluan kerja pembinaan laluan bawah tanah dan pelebaran jalan raya di persimpangan antara Jalan Pudu dan Jalan Hang Tuah.

Adapted from HMetro..

Teringat tahun-thn lepas (2006-2009), berjalan atau menaiki monorel ke Berjaya Times Square...melalui Penjara Pudu yang sunyi tetapi tetap berdiri megah.....kukuhnya struktur bangunan zaman dulu tercipta..oh..bangunan bersejarah seperti itu sudah dimusnahkan...sedih betul aku sebagai rakyat malaysia ni...

No comments:

About Me

My photo
im a future teacher...23rd years old and searching something i lost...

wow